Klanten naar je restaurant lokken is het eerste probleem waarmee restauranthouders worden geconfronteerd. Een tweede probleem is meestal het feit dat de klant maar één bezoek brengt. Als klanten de weg naar je restaurant weten te vinden, moet je ervoor zorgen dat ze een onvergetelijke ervaring hebben beleefd om meerdere bezoeken uit te lokken.
- Gamify ervaringen
Gasten moeten altijd wachten op hun gerechten. Een restauranthouder moet die vrije tijd benutten en digitale ervaringen aanbieden aan de wachtende klanten. Bied gamified coupons aan of laat ze zich inschrijven voor je loyaliteitsprogramma. Ik heb een paar tools op een rijtje gezet waarmee je eenvoudig je digitale campagnes kunt verspreiden onder de wachtende gasten.
- NFC / QR-code
Bied eenvoudig digitale spinwheels, en kras & win-coupons aan, aan je publiek via NFC. Je voegt eenvoudig de campagne URL toe aan de NFC-tags. Vervolgens plaats je de NFC-tag of -sticker op de tafel zodat gebruikers ermee kunnen communiceren. Als gebruikers interactie hebben, opent het draaiwiel of de kras & win-coupon in de browser. Zorg ervoor dat ze een kleine korting winnen om de klant te stimuleren om nog een aankoop te doen.
- Mobile marketing kiosk
Leg een tablet op elke tafel. Terwijl de klanten wachten op hun gerechten, voeren gebruikers hun telefoonnummer of e-mailadres in om je laatste kortingscoupons naar zichzelf te sturen. Op deze manier deel je niet alleen kortingen uit, maar leg je ook relevante klantgegevens vast om te gebruiken in toekomstige campagnes.
- Gratis Wi-Fi
Veel restaurantbezoekers kiezen een restaurant op basis van of het restaurant gratis Wi-Fi aanbiedt. Als je gratis Wi-Fi aanbiedt, kun je hier je inspanningen naar een hoger niveau tillen. Voeg een digitale gamified coupon (spinwheel, kras & win, of memory game) toe aan de router van je Wi-Fi-netwerk. Wanneer een bezoeker verbinding maakt met het Wi-Fi-netwerk van je restaurant, wordt hij onmiddellijk doorverwezen naar je digitale gamified coupon. Bovendien zorgt een spel altijd voor interactie, dus is de kans groot dat je gast de gamified coupon ook daadwerkelijk speelt.
- Een speciale sfeer
Dit is iets wat het imago van je bedrijf echt bepaalt. Een restaurant is niet zomaar een ruimte met tafels en stoelen waar eten wordt geserveerd. Het is meer dan dat. Als je in staat bent om een specifieke sfeer in je restaurant te creëren, doe je het goed. Het meubilair, de aankleding en het personeel moeten hetzelfde gevoel uitstralen.
- Alternatieve gerechten
Die alternatieve gerechten (glutenvrij, vegetarisch,...) brengen andere mensen mee. Eerst denk je 'oh, dat zijn er maar een paar'. 'Het geeft niet als die mensen mijn restaurant niet bezoeken. Je zou echter twee keer moeten nadenken. De speciale maaltijden zullen waarschijnlijk niet je 'best verkochte gerecht' worden en daar heb je gelijk in, maar zie het zo:
B.v. Een groep van 6 mensen is bereidt om in je restaurant te eten. Een van hen heeft een speciale ziekte of intolerantie (Gluten) en kan geen normaal voedsel eten. De groep mensen zal of kan waarschijnlijk niet voor je zaak kiezen omdat die ene persoon binnen hun groep niet bij jou kan eten. Je mist dan niet 1 klant, maar in dit geval 6.
Zorg er gewoon voor dat je een aantal basis 'alternatieve' gerechten aanbiedt om aan ieders wensen te voldoen. Zo ben je zeker dat je geen klanten mist door het gebrek aan alternatieve gerechten.